با این تفکرات اشتباه به هیچ جایی در سئو نمی رسید!

من علاقه زیادی به سئو دارم و همیشه سعی می کنم اطلاعاتم را در زمینه سئو و بهینه سازی سایت بالا ببرم. همیشه هم برنامه ریزی دقیقی برای سئو سایت ها و پروژه هایم دارم و سعی می کنم همیشه کار را تمیز و شسته و رفته انجام دهم. از طرفی دوستانی که بیشتر با من در ارتباط هستند مشکلات زیادی در سئو و بهینه سازی سایت شان دارند و همیشه از این گله مند اند که چرا سایت شان در نتایج جست و جو رتبه خوبی ندارد!

من سعی می کنم مقالاتی که در مورد سئو می نویسم خیلی کامل باشد و شاید این مقاله هم کمی طولانی باشد. پس خودتان را آماده کنید تا حداقل 15 دقیقه از وقت خودتان را به خواندن این مقاله اختصاص دهید. این مقاله یکی از مهمترین مقالات همیار وب است. در این مقاله قصد دارم به طور مفصل راجع به باور ها و تصورات اشتباهی در سئو صحبت کنم که تا الان صحبتی ازش نشده است. مطمئن هستم همین حالا چند تا از آن ها در ذهن شما است. این تفکرات اشتباه باعث می شود هیچ وقت در سئو پیشرفت نکنید و به جایی نرسید.

خواندن این مقاله را به همه سئو کارها و کسانی که علاقه به سئو دارند و آماتور هستند شدیدا پیشنهاد می کنم. این مقاله نتیجه سال ها تجربه من در بهینه سازی سایت برای گوگل است.

 تفکرات اشتباهی که شما را در سئو به هیچ جا نمی رساند

طبیعی است که همه ما دوست داشته باشیم سایت مان در کلمات و عبارات کلیدی مد نظرمان رتبه خوبی در گوگل داشته باشد اما خیلی وقت ها کارهایی را انجام می دهیم که بی فایده هستند و یا کارهایی که باید انجام دهیم را اصلا انجام نمی دهیم. یک سری از تفکرات اشتباه وجود دارد که باعث می شود در سئو این طور رفتار کنیم. مثلا خیلی ها می گویند ساختن بک لینک زیادش اصلا خوب نیست! آیا واقعا اینطور است؟ همین صحبت ها که توسط اشخاص آماتور و غیر حرفه ای زده می شود باعث می شود یک سری از دوستان اصلا سمت بک لینک ساختن نروند و در واقع از بک لینک ساختن بترسند که نکنه سایت شان پنالتی شود!

در ادامه دقیقا در مورد همین باورها و تفکرات اشتباه در سئو صحبت می کنم که همین ها باعث می شود در سئو به نتیجه ایده آل تان هیچ وقت نرسید.

 1.بک لینک دیگر تاثیری روی سئو ندارد

هنوز هم دوستانی هستند که اعتقاد دارند بک لینک ها دیگر تاثیری روی سئو ندارند. اما باید بدانید بک لینک ها همچنان یکی از مهمترین فاکتورها در سئو محسوب می شوند. امکان ندارد سایتی بدون بک لینک در گوگل رتبه خوبی داشته باشد. بک لینک بخش جدا نشدنی از سئو است.

هر چقدر هم که الگوریتم های گوگل آپدیت شوند، هر چقدر که رنک برین گوگل انسان گونه تر رفتار کند باز هم بک لینک ها تاثیرشان را از دست نمی دهند.

به خاطر این تفکر اشتباه خیلی از دوستان اصلا برای سایت شان بک لینک نمی سازند و اگر هم بسازند خیلی کم می سازند و همین باعث می شود نتوانند جایگاه خوبی در نتایج جست و جو بدست بیاورند.

2.فقط بک لینک

خیلی ها فکر می کنند سئو فقط بک لینک است. این هم یک تفکر اشتباه در سئو است که معمولا افرادی که اینطوری فکر می کنند با دست خودشان سایت شان را نابود می کنند.

چون افرادی که فکر می کنند سئو یعنی فقط ساخت بک لینک مطمئننا اشتباهات دیگری را هم مرتکب می شوند که در نهایت باعث پنالتی شدن سایت شان می شود.

معمولا این دسته از افراد بک لینک های زیادی را برای یک سری از صفحات خاص سایت شان می سازند و فقط روی آن ها متمرکز می شوند. البته کسانی که فقط به بک لینک ها اعتقاد دارند چاره ای جز این کار ندارند. تنها کاری که از دست شان بر می آید ساخت بک لینک است و معمولا در ساخت بک لینک ها هم نمی توانند خوب عمل کنند.

ساخت بک لینک های طبیعی کار هر کسی نیست. بالا آوردن سایت با بک لینک ها به قدری لذت بخش است که توی کار باعث می شود برای ساخت بک لینک های بیشتر وسوسه شوند و بک لینک هایی بسازند که باعث پنالتی شدن سایت شان شود.

پس این را بدانید در سئو همه چیز به بک لینک ها ختم نمی شود! مطمئن باشید اگر فقط وقت تان را روی ساخت بک لینک ها بگذارید شکست می خورید.

البته سایت های زیادی هستند که محتوا محور نیستند و بیشتر روی بک لینک ها باید تمرکز کنند. ولی باز هم این دلیل نمی شود که بک لینک های انبوهی بسازند. معمولا این جور سایت ها استراتژی های خاصی در ساخت بک لینک ها دارند.

پیشنهاد می کنم مقاله چگونه بک لینک های با کیفیت برای سایتمان بسازیم؟ را بخوانید.

 

3.بک لینک ساختن باعث پنالتی شدن سایت می شود

یکی دیگر از تفکرات اشتباهی که وجود دارد پنالتی شدن سایت توسط ساخت بک لینک ها است. البته که خیلی از پنالتی شدن ها توسط ساخت بک لینک های بی رویه رخ می دهد ولی این دلیل نمی شود که خیلی از دوستان فکر کنند ساخت بک لینک ها به صورت دستی اشتباه است و باعث پنالتی شدن سایت می شود.

متاسفانه با این تفکر اشتباه خیلی از دوستان را دیده ام که اصلا حاضر نیستند برای سایت شان به صورت دستی بک لینک بسازند و می ترسند که سایت شان پنالتی شود. در صورتی که بک لینک ها یکی از مهمترین فاکتورها در سئو هستند و باید به نحو اسحنت از این فاکتور مهم و تاثیر گذار استفاده کنیم.

همه ما می دانیم برای ساخت بک لینک هایی که طبیعی جلوه داده شوند باید کاملا طبیعی رفتار کنیم و بک لینک های متفاوتی بسازیم. یکی از اشتباهات دوستان این است که فقط برای یک صفحه و با یک انکر تکست خاص بک لینک می گیرند که این اشتباه ترین کار ممکن است. مسلما چنین کاری باعث می شود گوگل بفهمد که بک لینک های شما غیر طبیعی است.

بهترین کار این است که برای تمام صفحات سایت تان حتی صفحاتی که اصلا برای رتبه گرفتن مد نظرتان نیستند بک لینک های مختلفی بسازید تا همه چیز طبیعی جلوه دهد. در این صورت شما می توانید به صورت روزانه بک لینک های زیادی برای سایت تان بسازید و خیالتان راحت باشد که سایت تان توسط گوگل هرگز جریمه نشود.

پس توجه کنید در صورتی که بتوانید بک لینک هایی بسازید که گوگل به آن ها شک نکند می توانید به صورت روزانه تعداد بک لینک هایتان را افزایش دهید و نگران چیزی نباشید.

پیشنهاد می کنم پادکست چه بک لینک هایی برای سایت ما خوب است؟ را گوش بدید.

 

4.همه چیز محتوا است

محتوا در سئو خیلی مهم است. چند فاکتور اصلی و تاثیر گذار به صورت مستقیم به محتوای سایت شما مربوط می شوند. ولی در بسیاری از شرایط اگر محتوای شما به اشتراک گذاشته نشود نمی تواند رتبه خوبی دریافت کند.

منظور از به اشتراک گذاری محتوا همان بک لینک ها است. در کشور ما رسم نیست کسی مقاله ای را به اشتراک بگذارد و به خاطر همین باید خودمان دست به کار شویم و آن را به اشتراک بگذاریم. این دقیقا به همان پروسه ساخت بک لینک ها برای سایت مان مربوط می شود.

همانطور که قبلا تاکید کردم باید برای تمام صفحات سایت تان بک لینک بسازید نه فقط برای چند صفحه خاص!!!

پس فقط روی محتوا تمرکز نکنید و به بک لینک ها هم اهمیت بدهید. این دو موضوع یعنی محتوا و بک لینک ها مکمل هم هستند و فقط نمی توانید روی یکی از آن ها تمرکز کنید. شما زمانی در سئو موفق می شوید که بتوانید محتوای عالی تولید کنید و آن را به خوبی به اشتراک بگذارید.

 

5.افزایش ترافیک سایت باعث بهبود سئو می شود

یکی از تفکرات اشتباهی که باعث شوکه شدن من شد این است که بسیاری از دوستان فکر می کنند هر چه ترافیک سایت شان بالا باشد می تواند به بهبود سئو سایت شان کمک کند. حتی خیلی از دوستان در صدد این هستند که رتبه الکسای سایت شان را به روش های مختلف بهبود بخشند. این دسته از دوستان فکر می کنند هر چه رتبه الکسای ایران سایت شان بهتر باشد می تواند به سئو سایت شان کمک کند. در صورتی که اصلا اینطور نیست! رتبه الکسا هیچ ربطی به سئو ندارد.

البته خیلی از سایت ها توسط سئو توانسته اند رتبه الکسای شان را بهبود دهند. به این صورت که در کلمات و عبارات پر بازدید رتبه خوبی در گوگل به دست آورده اند و همین باعث شده است روزانه ترافیک بسیار خوبی از گوگل دریافت کنند.

از طرفی خیلی از سایت های خبری زرد اصلا سئوی خوبی ندارند و رتبه خوب الکسای آن ها توسط پاپ آپ هایی که می خرند بوجود آمده است.

این مقاله را حتما بخوانید : مهمترین عوامل رتبه بندی نتایج گوگل در سال 2018

همین تفکر اشتباه خیلی از سایت ها را نابود کرده است. خیلی از افرادی که برای سایت شان بازدید می خرند در واقع نمی دانند چه اشتباهی بزرگی را مرتکب می شوند. بازدید های غیر واقعی به شدت به سایت شما صدمه می زند. به صورت مستقیم روی بانس ریت، میزان ماندگاری کاربران در سایت، میزان صفحات دیده شده توسط کاربران، بازدید های بازگشتی و … تاثیر می گذارد. همانطور که می دانید موارد عنوان شده فاکتورهای مهمی در سئو سال 2018 محسوب می شوند که همه آن ها را از دست می دهید زمانی که بازدید مصنوعی بخرید.

 

6.تمرکز فقط روی یک کلمه کلیدی

اشتباه ترین کار ممکن این است که فقط روی یک یا چند کلمه کلیدی متمرکز شوید. تمرکز روی یک کلمه کلیدی در سئو بسیار برای شما درد سر ساز است. این که فقط روی یک یا چند کلمه کلیدی کار کنید و سایت تان را فقط روی آن کلمه های محدود سئو کنید اصلا استراتژی خوبی نیست!

خیلی از دوستان که با من تماس می گیرند دقیقا همین را می گویند: ما می خواهیم سایتمان در فلان کلمه کلیدی اول باشد. همانطور که قبلا اشاره کردم تمرکز روی یک صفحه یا یک کلمه کلیدی ممکن است باعث پنالتی شدن سایت شما در آن کلمه کلیدی به خصوص شود. اگر می خواهید سئو سایت تان طبیعی انجام شود به هیچ وجه نمی توانید روی یک یا دو یا سه کلمه کلیدی تمرکز کنید. باید روی کلمات کلیدی زیادی کار کنید. سئو فقط بهینه سازی یک صفحه از سایت تان نیست. سئو یعنی کل سایت تان برای گوگل بهینه شود. باید کاری کنید سایت تان توجه گوگل را جلب کند.

با این طرز تفکر اشتباه خیلی از دوستان را دیده ام که فقط برای یک صفحه خاص از سایت شان و فقط با یک کلمه کلیدی بک لینک می سازند که اصلا کار درستی نیست و 100 درصد باعث می شود آن صفحه از سایت شان به کلی از نتایج جست و جو محو شود. سئو کارهای آماتور این طور رفتار می کنند. شما هرگز این کار را نکنید.

 

7.شبکه های اجتماعی تاثیری در سئو ندارند

یکی از تفکرات اشتباه دیگر عدم تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو است که متاسفانه خیلی از دوستان اصلا به فعالیت در شبکه های اجتماعی و سوشیال بوکمارک ها اعتقادی ندارند. در صورتی که همین حالا سایت هایی هستند که به واسطه سیگنال های شبکه های اجتماعی شان بالا هستند.

شبکه های اجتماعی فقط گوگل پلاس، توئیتر و فیسبوک نیست! شبکه های اجتماعی معروفی در دنیا وجود دارند که اصلا بین ما ایرانی ها محبوبیتی ندارند ولی این دلیل نمی شود از آن ها استفاده نکنیم.

درست است که به گفته گوگل فعالیت در شبکه های اجتماعی به تنهایی روی سئو سایت تان تاثیری نمی گذارد ولی شبکه های اجتماعی یکی از بهترین مکان ها برای ساخت بک لینک های قدرتمند و با کیفیت است. چون قدرت دامنه بسیار بالایی دارند. همچنین محتوای سایت شما توسط اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بهتر دیده و تشخیص آن توسط گوگل راحت تر می شود.

 

8.سئو فقط ترفند است

خیلی از دوستان اعتقاد دارند سئو فقط ترفند است. درست است که سئوکارهایی هستند که یک سری از ترفند ها را در پروسه سئو خود به کار می برند ولی اینکه بگوییم سئو فقط ترفند است اصلا درست نیست! خیلی از دوستان با این عقیده در کلاس های گران قیمت سئو شرکت می کنند تا به قول خودشان این ترفند ها را یاد بگیرند. اما ترفندی در کار نیست!

متاسفانه خیلی از دوستان چنین عقیده ای را دارند. فکر می کنند سئو یعنی ترفند و به خاطر همین فقط دنبال پیدا کردن یک سری از ترفندهایی هستند که توسط آن ها بتوانند سایت خود را به سرعت در گوگل بالا بیاورند.

به جای اینکه روی سئو سایت شان وقت بگذارند بیشتر وقت خود را اینطوری تلف می کنند. فکر می کنند سایت هایی که هم اکنون رتبه یک گوگل هستند با ترفند های خاصی این رتبه را به دست آورده اند. در صورتی که از پشت پرده کار بی خبر هستند. به همین دلیل هم هیچوقت روی سئو وقت نمی گذارند و اصلا تلاش کافی را برای بهینه سازی سایت خود نمی کنند!

در صورتی که سئو اصلا ترفند یا شعبده بازی یا جادو نیست! سئو پروسه ای طولانی و پر زحمتی است که ممکنه سال ها طول بکشد تا در آن به نتیجه مطلوب برسید.

پیشنهاد ویژه همیار وب : چرا سئو سایت بهترین استراتژی برای کسب و کارهای آنلاین است؟

 

9.گوگل خودش می فهمه سایت ما خوبه

درست است که گوگل باهوش است و دارای الگوریتم های هوشمندانه است ولی این به این معنی نیست که شما اهمیتی به سئو سایت خود ندهید.

افرادی چنین عقیده ای دارند که می گویند ما کار خودمان را انجام می دهیم و گوگل خودش می فهمه که سایت ما خوب است. اصلا اینطور نیست! شما باید پروسه سئو سایت خود را درست انجام دهید. تولید محتوا، ساخت بک لینک ها، فعالیت در شبکه های اجتماعی، بهینه سازی سایت برای کاربران و … را باید حتما به درستی انجام دهید.

خیلی از دوستانی که چنین عقیده ای دارند اصلا از ابزارهای مهم و ضروری سئو مثل گوگل وبمستر تولز و گوگل آنالیتیکس استفاده نمی کنند. اصلا نمی دانند شرایط سایت شان چگونه است. اصلا به چنین چیزهایی اهمیت نمی دهند و فکر می کنند گوگل خودش همه چیز رو می فهمه!

 

10.سئو یعنی یک بار برای همیشه

یکی دیگر از تفکرات اشتباه دوستان این است که یک بار سایت را سئو کنیم دیگر نیازی به سئو نیست. در صورتی که اصلا اینطور نیست. سئو یک پروسه دائمی است. اگر می خواهید همیشه در نتایج جست و جو بالا باشید باید حواستان به سئو سایت تان باشد. باید همیشه رقبای خود را بررسی کنید و مواظب آن ها باشید که از شما جلو نزنند.

از این حرف ها گذشته الگوریتم های گوگل همیشه در حال آپدیت شدن هستند و به عنوان مثال یک زمانی تگ ها یا برچسب های مطالب سایت در سئو کاربرد داشت الان دیگر کاربردی ندارد!

یا اینکه با وجود الگوریتم رنک برین گوگل تمرکز روی یک کلمه کلیدی برای یک مقاله دیگر بی معنی است و فایده ای ندارد. هر مقاله ای که کامل باشد و مطابق با نیاز کاربر باشد در نتایج جست و جو رتبه بهتری می گیرد نه اینکه هر مقاله ای که در محتوایش روی یک کلمه کلیدی متمرکز شده است!

پس یادتان باشد فاکتور های سئو همیشه در حال تغییر است و اصلا نمی توان گفت سایتی را یک بار سئو کردید دیگر نیازی به سئو ندارد.

متاسفانه خیلی از دوستان با این طرز تفکر بعد از مدتی پروسه سئو سایت خود را رها می کنند و فکر می کنند رتبه سایت شان همیشه همان جایی می ماند که قبلا بوده است.

پیشنهاد می کنم مقاله چگونه به یک سئو کار حرفه ای تبدیل شویم؟ را حتما بخوانید.

 

جمع بندی و سخن آخر

در این مقاله سعی کردم باور ها و تصورات اشتباهی که در سئو باعث می شود خیلی از دوستان در سئو سایت شان به موفقیت نرسند را عنوان کنم. متاسفانه این تصورات اشتباه همیشه وجود داشته است و عامل مهمی در شکست خیلی از سایت ها یا به نتیجه نرسیدن آن ها در سئو بوده است.

پیشنهاد من این است که به هیچ وجه از سئو کارهای آماتور و غیر حرفه ای پیروی نکنید. به هر مقاله ای که در مورد سئو می خوانید اعتماد نکنید. اینکه می گویند بک لینک ها دیگر تاثیر ندارند یا تگ های H2 دیگر تاثیری در سئو ندارند حرف های آدم های غیر حرفه ای است که فقط شنیده اند و تجربه ای ندارند!

متاسفانه سایت های جدید زیادی در وب فارسی در زمینه سئو فعالیت می کنند که به هیچ وجه معتبر نیستند. پیشنهاد من این است که فقط از محتوای سایت های قدیمی و معتبر در سئو سایت استفاده کنید.

مواردی که در این مقاله عنوان کردم حاصل سال ها تجربه بنده در سئو بوده است. اگر می گویم تمرکز روی یک کلمه کلیدی اشتباه است، اگر می گویم ساخت بک لینک به صورت اصولی هر چند به تعداد زیاد باعث پنالتی نمی شود، اگر می گویم همه چیز محتوا نیست و … مطمئن باشید خودم در بسیاری از مواقع تجربه کرده ام و نتیجه اش را دیده ام.

امیدوارم از این مقاله هم استفاده کافی را برده باشید. خوشحال می شوم شما هم تجربیات خودتان را در این زمینه با من و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.


لینک مطلب

آيا اين مقاله مفيد بود؟